Artikkelit

Olemme molemmat musiikkipedagogeja Jyväskylän ammattikorkeakoulusta, erotuksena vain se että Ulrika on jo valmistunut ja Essillä opintoja on vielä hieman jäljellä. Oopperamaailmaan olemme jo hieman päässeet kurkistamaan, sillä molemmat meistä olimme mukana kun vuonna 2022 Suomalaisella Musiikkikampuksella esitettiin Georg Friedrich Händelin Xerxes -ooppera. Yhdessä soittaminen on tullut muutakin kautta tutuksi ja olemme tiivis kaksikko. (Meitä on joskus tituleerattu jopa musiikkikampuksen Tiuhtiksi ja Viuhtiksi, mistä lie moinen nimitys.) Sektiossamme vallitsee rento ja toisinaan hulvatonkin ilmapiiri, vaikka soittohommiin suhtaudummekin tosissamme. Parasta koko produktiossa tähän mennessä onkin ollut yhdessä tekeminen.

Barokkitrumpetit henkivät Ascanio in Alba -oopperan valmistumisaikaa

Tässä oopperassa erikoisuutena ovat teoksen valmistumisaikaa henkivät soittimet, nimittäin barokkitrumpetit. Luovuimme moderneista trumpeteista, sillä niiden ääni on turhan voimakas ja läpitunkeva tämän aikakauden musiikkiin. Barokkitrumpeteilla saamme puhallella reilusti, mutta soundi pysyy silti juuri sopivan pehmeänä ja istuu muun orkesterin soittoon. Barokkitrumpeteilla soittamisessa on kuitenkin omat haasteensa. Ilman venttiilejä soittaessa kaikki äänten vaihdot tehdään vain suun ja kasvojen lihaksilla sekä ilman nopeuden säätelyllä. Se hieman heikentää osumatarkkuutta oikeisiin ääniin, mutta tällainen ”kiksauttelu” on luonnollinen osa barokkitrumpetin soittoa.

Soittaminen barokkitrumpetilla eroaa merkittävästi modernista trumpetista

Trumpetille kirjoitetut stemmat ovat tässä oopperassa yksinkertaisia. Kuulumme tavallaan lyömäsoitinsektioon – soitamme paljon samaa patarummun kanssa. Fraseerausta ja intonaatiota eli virettä on kuitenkin harjoiteltava. Ja toki modernista venttiileillä ja muilla mukavuuksilla varustetusta trumpetista siirtyminen ja totuttelu tähän yksinkertaisempaan karvalakkimalliin vie aina aikansa. Onneksi kummallakin meistä on aiempaa kokemusta barokkitrumpetinsoitosta. Ulrika opiskeli sitä sivuaineena Turun konservatoriolla suorittaen 1/1 -tasosuorituksen keväällä 2019. Essi taas on tutustunut soittimeen vuosina 2017-2019 Turun konservatorion myönnettyä hänelle lainaan maakunnallisen Egger-barokkitrumpetin. Turun konservatoriota on kiittäminen myös tällä kertaa, sillä toinen oopperassa käytettävissä barokkitrumpeteista on jälleen sieltä juuri tätä oopperaa varten lainaksi saatu maakunnallinen soitin.

Kun oopperassa on trumpeteilla soitettavaa, voi olla varma että nyt on tosi kyseessä! Trumpettien painokkaat töräykset ja uljaat fanfaarit ovat korkeassa arvossa eikä niitä läheskään joka aariassa viljellä. Trumpeteilla onkin siis paljon taukoa oopperan aikana, joten ehdimme hyvin seurailla mitä lavalla tapahtuu. Haasteena onkin tietää, milloin on taas oma vuoro soittaa. Siksi nuotteihin ilmestyy välillä erikoisiakin omia merkintöjä. Xerxes-oopperassa tiesimme aloittaa valmistautumisen, kun nuoteissa luki esimerkiksi ”Vauvat lentää!”, ”Tutankhamon”, ”violetti hattu” ja ”Kekkonen”.

Barokkitrumpetin kuuleminen ja soiton seuraaminen on harvinainen herkku

Tätä oopperaa kannattaa tulla katsomaan, sillä barokkitrumpetteja ei näe eikä kuule aivan joka päivä! Jos oopperan jännittävältä juonelta ehtii seurata orkesterin toimintaa, saattaa havaita trumpettisektiossa putkenpätkiä ja soittimen purkamista ja kasaamista. Koska barokkitrumpetista puuttuvat venttiilit, emme voi soittaa kromaattisesti vaan olemme luonnonsävelsarjan armoilla. Siispä sävellajin vaihtuessa on koko soittimen viritystä muutettava vaihtamalla siihen eri mittaiset putket. Tarkkasilmäiset katsojat voivat myös yrittää bongata soittimiemme koristeelliset yksityiskohdat ja sympaattiset ”tupsut”.

Tämä on myös ainutlaatuinen mahdollisuus päästä kuuntelemaan harvinaisempaa Mozartin oopperaa, jota ei ole Suomessa ennen esitetty. Ville Saukkonen tekee huipputyötä ohjaajana ja Kaapo Ijas johtaa varmoin ottein orkesteria. Lisäksi oopperan kuorona toimii Jyväskylän ammattikorkeakoulun huikea edustuskuoro Cantinovum, jota johtaa Eveliina Modinos. Puhumattakaan tietysti taitavista solisteistamme!