Artikkelit

Esittämäni hahmo, Oscar Lindquist, on yllättävän moniulotteinen hahmo. Hänestä löytyvät hellä rakastaja, ritarillinen suojelija ja irrationaalinen pelkuri, jotka saattavat kukin nousta pintaan yhden repliikin aikana. Tällainen ääripäästä toiseen tapahtuva tunteiden vaihtelu on minusta erittäin kiinnostavaa ja suhteellisen haastavaa näytellä, sillä aiemmin olen näytellyt lähinnä hahmoja, joilla on yksi vallitseva tapa ja tunne olla. Olen myös tottunut, että roolihenkilön tunnetilan muuttuessa, tulee muutoksen aiheuttava impulssi vastanäyttelijältä. Oscarin tapauksessa impulssit tulevat usein tämän omista sanoista ja tunteista – eivätkä aina niin luontevasti sieltäkään. (Tämä paikoittainen epäloogisuus on luonut myös omat haasteensa vuorosanojen opettelussa.)

Mutta jotta tämä ei olisi liian helppoa, on Oscarin absurdeista tunnetilan vaihdoksista saatava samaan aikaan koomisia ja uskottavia, sillä Sweet Charity tekstinä pursuaa sekä huumoria että vakavia aiheita. Minulla on tapana aloittaa roolityö kehonkielen ja äänenkäytön hakemisesta. Näihin Erika on tarjonnut paljon ideoita. Vaatii kuitenkin paljon toistoja ja hakemista saada jokin ohjaajan ehdottama gägi tai falsettiin lipsahtaminen tulemaan ulos luontevasti (hauskalta tai hölmöltä näyttäminen ei ole koskaan tuottanut minulle ongelmia).

Kuinka tähän on sitten pyritty? Erika on näytellyt malliksi joitakin äänenkäytöllisiä ja kehollisia gägejä, joita olen sitten toistamalla ja varioimalla yrittänyt tuottaa itselleni luontevalla tavalla. Olen huomannut että toimiva lopputulos löytyy vasta, kun alkaa tottua roolihahmoonsa ja sitä kautta rentoutumaan. Kun tämä piste on ylitetty, tuovat toistot sen varmuuden minkä uskottava roolihahmo edellyttää. Oscarin kanssa tämä tie on ollut pitkän puoleinen, sillä vaikka olen saanut työstää häntä monen kuukauden ajan, on suuren produktion ja työryhmän takia moni kohtaus saanut pitkiä treenitaukoja, joiden aikana ehtii unohtaa ja tulla siten epävarmemmaksi.

Mutta nyt kun Sweet Charity on loppukirivaiheessa, ja harjoitusten välit ovat lyhentyneet, on Oscar saanut kokea pienen kasvupyrähdyksen, joka toivottavasti jatkuu aina esityskaudelle asti.

 

Patrik Behm